Tilbage til oversigt
Google Analytics 4 kommer – Derfor skal du forberede dig nu

Google Analytics 4 kommer – Derfor skal du forberede dig nu

Bliv klogere på, hvad det er, hvorfor det sker, og hvad du skal gøre.

Lige om lidt er der ikke noget, der hedder Universal Google Analytics mere, også kaldt for GA3, som står for Google Analytics 3. Det har Google offentliggjort. I stedet kommer Google Analytics 4, også kaldt for GA4. Men kender du ikke forskellen, og er du ikke helt med på, hvorfor det er nødvendigt at skifte? Så gør gerne brug af vores lille guide til at finde forklaringen og blive lidt klogere på, hvorfor du skal skifte.

Universal Google Analytics bliver til Google Analytics 4

Den 01. juli 2023. Det er en dato, du bør være opmærksom på, hvis du gør brug af data fra Google Analytics. For det er her, at Google lukker for Universal Analytics (GA3). For good.

Det kan måske umiddelbart virke som om, at der er lang tid til, og at du har god tid til at sætte dig ind i det. Men det er det ikke. For hvis du gerne vil kunne sammenligne dine data i 2023 med data fra 2022, så skulle du faktisk allerede været skiftet inden den 01. juli 2022.

Har du derfor ikke sat Google Analytics 4 op endnu, bør du gøre det nu. Det giver dig også en mere glidende overgang.

Hvad er Google Analytics 4?


For at komme forvirringen helt til livs, starter vi med at dykke ned i, hvad Google Analytics 4 egentligt er. I daglig omtale bliver det også kaldt for GA4. Det er en ny analyseplatform, der skal tage over for Universal Analytics (GA3). Denne har mange år på bagen, og fordi der er kommet mange nye teknologier og ikke mindst GDPR-regler til, er Google Universal Analytics ikke længere tidssvarende. Platformen kan ganske enkelt ikke følge med.

GA4 bliver fremtidens digitale analyseværktøj. Den gør brug af avanceret maskinlæring til at lukke hullerne i dataindsamling og give dig besked om de vigtige tendenser i dine data.

Google analytics GDPR og AI

 

En af fordelene er, at den bruger kunstig intelligens til at forudse kundersadfærd på dit website eller i din app, lige så vel som den lukker de huller, som GDPR-lovgivningen for cookies skaber. Det giver smartere prognoser, som du kan bruge i din marketing.

 

Der er mange flere fordele at dykke ned i med GA4. Men det er ikke, hvad indlægget her skal handle om.

 

Vi dykker i stedet ned i det helt praktiske omkring, hvad der er af ændringer, og hvordan du kommer i gang med GA4.

Hvilke konkrete ændringer er der ved GA4?

Universal Analytics (GA3) til Google Analytics 4 ændringer

Der er mange ting, der ændrer sig, når Universal Analytics går over og bliver Analytics 4. Vil du gerne vide helt specifikt, hvilke ændringer der kommer til at ske, giver vi dig et indblik i det herunder, så du kan være godt forberedt.

  • Der kommer en ny metode til at beregne sessioner.
  • Rapporteringsinterfacetændrer sig. Mange standardrapporter forsvinder, hvortil nye vil træde i kraft i stedet for.
  • Bounce rate forsvinder. I stedet kommer engagement rate, der er langt mere omfattende og anderledes i sin funktion.
  • IP-adresserbliver gjort anonyme. Det er på nuværende tidspunkt noget, du selv skalaktivere i din implementering.
  • Data bliver automatisk slettet efter 2 eller 14 måneder. Det er noget, du selv kan vælge. I det nuværende kan du vælge at gemme dem for altid – det vil ikke længere være muligt pga. GDPR.

 

Er du vant til at bruge det gamle Analytics, vil mange af ændringerne komme til at synes en anelse overvældende. Måske du endda også vil blive lidt irriteret over, at du ikke længere nemt kan finde velkendte rapporter eller gøre brug af data, som du plejer. Det kommer helt naturligt til at tage en del tid og ikke mindst tilvænning. Sådan er det med alt nyt – du skal blot huske på, at det er blevet til for at passe bedre på vores alles privatliv og færden på nettet. Det er vel i og for sig også helt fair.

Har du brug for hjælp for at forstå ændringerne, er du velkommen til at henvende dig. Vi arbejder med Analytics til hverdag og er allerede i gang med at hjælpe virksomheder med at skifte over til GA4, så alt er på plads, inden der lukkes permanent ned for Universal (GA3).

 

Hvordan installeres GA4?

Har du ikke installeret Google Analytics 4 endnu? Så skal du starte med at oprette det, der hedder en ejendom.

Og hvordan gør man så lige det?  

Jo, det gør du på følgende måde:

Hvordan installeres GA4 også kaldet Google analytics 4

1. Du starter med at tilgå Google Analytics UA, klikke på ”Administrator” nederst i det venstre hjørne og så herefter klikke på ”Opret ejendom”.

Visning af administrator og opret ejendom i Google Analytics

2. Herefter vælger du "Ejendomsnavn", du gerne vil oprette. Det kan være navnet på din hjemmeside og GA4. Når du har gjort det, skal du vælge land, tidszone og valuta. Så er det tid til at klikke på ”Næste”

Visning af Ejendomsoprettelse i Google analytics

3. Her dukker der en masse spørgsmål op omkring din virksomhed. Når de er besvaret, har du sat din ejendom op. Så er det tid til at klikke "Opret".

Visning af spørgsmål omkring ejendomoprettelse af Google Analytics 4

4. Herefter skal du tilføje en datakilde. Det gør du under indstillinger, hvor du finder ”Datastrømme”. Her vælger "Web" og indsætter du blot URL’en til dit website.

Visning af datastrømme i GA4

Visning af valgmulighed af datakilde i GA4

Visning af indsættelse af ULR'en til dit website

5. Endeligt skal du vælge "Forbedret måling" til eller fra. Det er hændelser, der helt automatisk bliver tracket af Google Analytics 4. Du kan selv vælge hvilke hændelser, du ønsker tracket. Det gøres ved at trykke på det "Grå tandhjul". Efter du har valgt indstillinger for hændelser. Trykker du "Gem". Dernæst klikker du på ”Opret strøm”.

Visning af forbedret måling af til eller fra i hændelser i GA4

Visning af hvilke hændelser man vil have slået til i GA4

Herefter skal du tage stilling til Google Tag Manager og flere andre tekniske ting. Dette kan være en kompliceret og uoverskuelig proces, hvis ikke du sidder og arbejder med data til hverdag. Det kan derfor godt være en fordel at overlade det til et bureau med erfaring og ekspertise på området. Læs mere om Google Tag Manager her

 

Det vigtigste er at få sat rapporter, events og målgrupper op med udgangspunkt i de mål, du har. Her kan det naturligvis være en god ide at beslutte, hvad målene skal være.

 

Vil du gerne klare hele opsætningen af GA4 selv, findes der mange gode og brugbare guides på nettet, der tager dig igennem det trin for trin. Men det er tidskrævende.

 

Kan man migrere data fra Universal Analytics til Analytics 4?

Migrere data fra Universal Analytics (GA3) til Analytics 4

 

Det meget korte svar er, at nej, det kan du ikke. Grunden til det ligger i forskellen på datamodellerne, der ligger til grundlag for de to platforme. Data kan derfor ikke migreres, hvorfor du også bør køre med begge platforme i et stykke tid endnu, så du ikke mister værdifulde data.

 

Det havde naturligvis været nemmere og meget belejligt, at det kunne lade sig gøre. Men det er desværre ikke tilfældet.

Har du brug for assistance til GA4?

 

Vil du gerne vide, hvordan du sporer konverteringer? Vil du gerne vide, hvordan du opretter rapporter? Eller vil du bare gerne blive helt klog på, hvordan du sender data til GA4?

Hjælp til opsætning af Google Analytics 4

 

Der er rigtig meget at sætte sig ind i ved det nye Analytics. Det er en stor mundfuld for langt de fleste. Derfor er der heller ikke noget at sige til, hvis du synes, det er at tage munden for fuld, eller det hele er og bliver lidt forvirrende.

 

Har du i øjeblikket et bureau til at hjælpe dig med at analysere dine data, sætte sporing og meget andet op, er du velkommen til at kontakte os. Vi sætter dig meget gerne ind i alt, der er at vide om GA4 og alt, du skal være opmærksom på i den forbindelse.

 

Alt begyndelse er svær. Men når først du har lært det at kende, og har vænnet dig til det, er det meget ligetil. Vi hjælper dig gerne i sådan et omfang, at du bliver selvkørende og selv kan tilgå dine data, hvis og såfremt du har tid og lyst til det.

 

Vi er her for at forberede dig på tiden med Google Analytics 4. Så gør meget gerne brug af det, så du får det bedste mulige udgangspunkt for at drive din forretning, når skiftet sker.